Německé společnosti se stahují z Ruska. Co stojí za náhlým odchodem?

Zahraniční 09. června 2018 | 04:24 — Ilona Cílková
Velké německé firmy považovaly ještě před nedávnem ruský trh za velmi slibný. Rubl ale slábne a kupní síla Rusů klesá. To se odráží i v situaci investorů, výrobců a prodejců - už nevěří, že se jejich očekávání naplní.
Supermarket na Rudém náměstí v Moskvě / Pixabay

Výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas, síť obchodů Metro (v České republice provozuje velkoobchody Makro), obchod s elektronikou MediaMarkt nebo internetový prodejce Otto se z Ruska začínají stahovat, uvedla na svém webovém serveru rozhlasová stanice Deutsche Welle.

MediaMarkt se chystá z Ruska odejít po dvanácti letech. O prodeji své sítě poboček vyjednává s ruským konkurentem M.Video, výměnou se hodlá stát menšinovým akcionářem této ruské firmy. V posledních měsících prodal MediaMarkt podle zprávy zveřejněné v polovině května šest filiálek, tedy zhruba každou desátou.

Jako příčinu uvádí negativní dopady nízkého kurzu rublu a pokles příjmů v Rusku. Navíc kvůli protiruským sankcím vyhlášených v dubnu Spojenými státy se další růst ruského hrubého domácího produktu (HDP) ani nepovažuje za pravděpodobný.

Německý gigant internetového prodeje oblečení a potřeb pro domácnost Otto se z Ruska stahuje jen zčásti. V dubnu společnost oznámila, že v létě zavře dva své ruské internetové obchody otto.ru, který je na trhu od roku 2006, a quelle.ru, který získala v roce 2009. Zanikne tak i už v sovětských časech legendární katalog a zásilkový prodej.

Firma své rozhodnutí zdůvodňuje změnou globální strategie, chce se více soustředit na domácí německý trh. Roli sehrává i rostoucí konkurence na ruském internetu. Rozvoj internetu vedl k zániku klasického zásilkového prodeje. Podle odborníků ale sehrál i zde roli slabý rubl, který prodražuje ceny zásilek z Německa. Firma si chce v Rusku ponechat svou vlajkovou loď bonprix.ru, která sází na zákazníky s průměrnými a nižšími výdělky, a textilní značku Witt.

Svou přítomnost na ruském trhu a závislost na něm chce omezit německý výrobce sportovního oblečení a bot Adidas. Rozhodl se k tomu již v roce 2014, když musel kvůli pádu kurzu rublu a menší ochotě Rusů utrácet revidovat svá očekávání na ruském trhu.

Adidas učinil na začátku desetiletí z Ruska a států bývalého Sovětského svazu jeden ze svých strategických regionů, vedle Severní Ameriky a Číny. Počet obchodů v regionu se z tehdejších 800 měl v krátké době zvýšit na 1200. Po jistou dobu přispíval ruský trh k celkovým tržbám koncernu deseti procenty. Nyní už to jsou jen procenta tři. V létě firma oznámila záměr uzavřít v regionu četné pobočky. Na dotaz Deutsche Welle uvedla, že jich zbylo už jen 600.

Jinak se rozhodl postupovat provozovatel sítě obchodů s potravinami a drogistickými výrobky Metro. Nejenže neuzavře žádnou z 89 prodejen, které provozuje v 50 regionech Ruské federace včetně Ruskem anektovaného ukrajinského poloostrova Krym, ale nevylučuje ani otevření dalších. Ruský trh je příliš důležitý, firma už v zemi investovala tolik peněz, že si nemůže dovolit z něj odejít.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Vědci objevili bakterie s unikátními vlastnostmi. Mohou být klíčem ke kolonizaci hlubokého vesmíru

Zbyla vám krabice od bot? Budete se divit, co se z ní dá...

Chcete bohatou úrodu paprik? Nezapomeňte jim udělat plot

Chcete mít letos krásné fuchsie? Dodržujte tato pravidla

Ze starých žaluzií nové? Je to hračka

Máte doma staré židle na vyhození? Vyrobte si z nich krásnou...

Využijte zbytky zeleniny a vypěstujte si z nich třeba novou...