Marketingový tah nebo eso v rukávu premiéra Babiše?

Domácí 21. května 2019 | 11:35 — Ilona Cílková
Výrok premiéra Andreje Babiše, že stát by mohl koupit ostravskou huť ArcelorMittal za korunu, je předvolebním marketingovým výrokem. Těžko hledat jediný realistický důvod, proč by na takovou nabídku měl oceláčský gigant přistoupit.
Hutě, které vydělávají každoročně po zdanění 1,5 miliardy, chce premiér odkoupit za pouhou korunu / Shutterstock

Podle ekonoma Lukáše Kovandy chce premiér výrokem získat voliče zejména v Moravskoslezském kraji, kde je situace kolem hutí sledována bedlivěji než v jiných částech republiky. Těžko hledat jediný realistický důvod, proč by na takovou nabídku měl oceláčský gigant přistoupit. To by musel mít premiér ještě nějaké „eso v rukávu“, o němž se ale obecně neví.

ArcelorMittal kupce podniku má, takže jej žádná bota netlačí. Mnohem realističtějším řešení je ona trojstranná smlouva, tak nějak to zřejmě nakonec dopadne. V letech 2010 až 2017 ostravské hutě ArcelorMittal vydělávaly v průměru 1,54 miliardy korun konsolidovaného zisku po zdanění.

Liberty House, které ArcelorMittal ostravské hutě prodává, není veřejně obchodovanou společností, takže dostupnost informací o zdrojích jejího financování i aktuální finanční pozici je omezená. V roce 2017 její šéf a zakladatel celé skupiny Sanjiv Gupta, indický rodák, sice plánoval upsání části skupiny na burze, a to už v roce 2018, ale tento záměr se nenaplnil. 

Z dosavadních Guptových vyjádření plyne, že ocelárny Arcelor Mittal Ostrava nemíní zase rychle přeprodat někomu jinému. Gupta si zakládá na rodinné tradici rozvíjení firem v kontextu generací, nikoli let. To samozřejmě neznamená, že v případě ostravských hutí nemůže udělat výjimku. Gupta je pokračovatelem indické podnikatelské dynastie, svůj byznys rozvíjeli jako jeho děd, tak otec. Právě s jeho finanční založil v roce 1992, když mu bylo 21 let, společnost Liberty House.

Dle jeho vyjádření mu vydělává hned od svého založení, přičemž takto získávané a kumulované prostředky mu umožňují realizovat současné rozsáhlé akvizice. Jeho jméno se do širšího povědomí v zahraničí dostává spíše až v tomto desetiletí, což jej odlišuje od všeobecně známých indických podnikatelů (nebo podnikatelů indického původu) typu právě Lakšmího Mittala.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Záhadný vodní červ z Filipín dokáže kromě dřeva pojídat i kameny

Aviváž má v domácnosti řadu zajímavých využití: Leští...

Trápí vás v domácnosti mravenci? Poradíme, jak s nimi...

Grilujte klidně na i terase nebo balkoně, jde to i bez sazí

Milujete řezané květiny ve váze? Tipy, aby vám vydržely...

Jak v létě pečovat o trávník, aby byl výstavním kobercem...

Špatná péče o vodu ve vašem bazénu přináší zdravotní a...

Zavřít reklamu