ČOI upozorňuje na nekalé obchodní praktiky v e-shopech

Domácí 04. července 2019 | 04:00 — Ilona Cílková
Česká obchodní inspekce uskutečnila v 1. čtvrtletí tohoto roku 293 kontrol. Akce byla zaměřená na dodržování zákonných povinností v oblasti internetového obchodování. Inspektoři zjistili nedodržení příslušné legislativy u 84% případů. Nejčastěji docházelo k porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Nejčastěji dochází k porušení zákona o ochraně spotřebitele / Shutterstock

Česká obchodní inspekce uskutečnila v období od 2. ledna do 29. března 2019 celkem 293 kontrol. Porušení právních předpisů zjistila v 246 případech (83,96 %). Obchodníci nejčastěji porušovali zákon č. 634/1992, o ochraně spotřebitele, kdy například klamali spotřebitele tím, že uváděli nepravdivé informace nebo takové informace, které by spotřebitele mohly uvést v omyl. Dále neinformovali o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit nebo neinformovali spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR).

„Nedostatky v oblasti ochrany spotřebitele přetrvávají u poskytování informací o prodávaných výrobcích a službách, kdy někteří provozovatelé e-shopů se uchylují k nekalým obchodním praktikám. Dále chybně informují o možnostech reklamací nebo neuvádí možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,“ říká k závěrům kontrolní akce ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Je však také třeba poznamenat, že kontrolní výsledky, i přes zjištěné procento zjištěných nedostatků (83,96 %), nelze považovat za skutečný odraz stavu elektronického obchodování v ČR.

Celkem Česká obchodní inspekce v tomto období pravomocně uložila 255 pokut v celkové hodnotě 1 787 000 Kč.  Nejvyšší pokutu, v hodnotě 60 000 Kč, uložila společnosti „zbozi od vyrobce s.r.o.“. A to například z důvodu, že na čtyřech svých webových portálech třeba v obchodních podmínkách uváděl, že podpisem spotřebitel stvrzuje, že zásilka se zbožím splňovala všechny podmínky a náležitosti a na případnou reklamaci z důvodu porušení obalu zásilky nemůže být brán zřetel. „Takové obchodní podmínky nejsou v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele, jelikož prodávající odpovídá kupujícímu, že věc nemá při převzetí vady,“ dodal Bezecný.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Poblíž Abú Zabí byla objevena nejstarší perla na světě

Připálilo se vám na plotně mléko? Poradíme, jak se zbavit...

Je čas zasadit si vřes. Ozdobí parapety i skalku a vydrží...

Čas pouštění draků je tady! Máme návod na jejich výrobu

Zázračné kuličky: Odvlhčující sáčky mají v domácnosti...

Jak si poradit s přebytky jablek? Vymoštujte si elixír zdraví

Naučte se správně poskládat napínací prostěradlo,...

Zavřít reklamu