Ekonomický přínos Karla Gotta: Mezeru na trhu zaplnit nelze

Domácí 03. října 2019 | 08:21 — Ilona Cílková
Po podstatnou část 20. století nepůsobil v tuzemsku jedinec, jenž by sám o sobě, jako „produkt“, představoval úspěšnější vývozní artikl, než jakým byl Karel Gott. Například v Německu v letech 1967 až 2010 Gott prodal 23 milionů kusů desek, jak plyne ze statistiky společnost Universal.
Karel Gott je bohužel nenahraditelný / Shutterstock

Tím se zařadil mezi pět nejprodávanějších interpretů německé hudby všech dob. Německo pochopitelně nebylo jediným „exportním odbytištěm“, kde byla a je značka „Gott“ tak populární. Při své letošní letní návštěvě zemí Střední Asie autor těchto řádků trávil své první minuty po přechodu kazašsko-kyrgyzské hranice právě v Gottově společnosti. Úryvky z jeho písní se linuly z rádia, které poslouchal řidič autobusu, dopravující cestující od hranic do kyrgyzské metropole Biškeku. Zjevně se jednalo o pořad věnovaný Gottovým osmdesátinám.

Podle předního českého ekonoma Lukáše Kovandy právě pro svoji naprostou výjimečnost byla Gottova „cena“ ovšem mnohem vyšší, než by odpovídalo podílu tržeb z jeho prodaných nosičů na celkovém objemu československého, resp. českého vývozu či na celkovém hrubém domácím produktu naší země. Gott měl svoji „cenu“ nejen jako vývozní artikl či „produkt“, ale pro svoji nesmírnou popularitu také jako symbol. V podstatě jako symbol ekonomické úspěšnosti systému, ať už se nejprve jednalo o systém centrálně plánovaný nebo později, po roce 1989 o systém tržní.

Vždyť jaký jiný československý „produkt“ patřil třeba v 70. nebo 80. letech minulého století k nejúspěšnějším na náročném západoněmeckém trhu? Gott, který tehdy uměl dobýt hitparádu právě i tržní ekonomiky typu Západního Německa, tím mimo jiné prokázal, že dívat se na něj čistě jako na „produkt“ režimu své doby prostě není možné, upozorňuje Kovanda.

Když už Československo neumělo Západ pořádně oslovit třeba svými škodovkami, které byly třeba v Británii k smíchu, jak je notoricky známo, oslovovalo jej alespoň Gottem. Toto oslovení by ale prostě nikdy nemohlo být tak úspěšné, pokud by Gott byl opravdu jen „režimním produktem“ své doby. Byl něčím více. Byl hvězdou. Jednou z mála v socialistickém táboře. V rámci socialistického bloku byl dokonce superhvězdou. A tou pak svým způsobem zůstal i po přechodu na tržní ekonomiku. Jeho postupný, velice
pozvolný ústup ze slávy v posledních letech byl spíše odrazem stárnutí, které se včerejškem završilo, než snad tím, že by v nových ekonomických podmínkách tržní soutěže již nedokázal tak obstát.

I pro tržní ekonomiku měla značka „Karel Gott“ mnohem větší cenu, než by odpovídalo objemu prodaných desek. Exprezident Václav Klaus, jeden z otců tržní ekonomiky v Česku, to dokumentuje svoji předmluvou k rozšířenému vydání životopisné knihy Posel dobrých zpráv, vydané u příležitosti Gottových sedmdesátin. Klaus Gotta interpretuje jako jakéhosi průkopníka tržní ekonomiky v podmínkách socialistického centrálního plánování. Tím tehdejší prezident republiky ilustruje svoji tezi, že prvky tržní ekonomiky jsou vlastně „nesmrtelné“, že jsou odrazem nejniternější lidské přirozenosti a spontaneity a že jsou patrné stále, dokonce i v době, kdy se je totalitáři snaží tuhou represí zcela vymýtit, připomíná Kovanda.

Odkud se však vzal Gottův status superhvězdy, když to zjevně nebylo pouze nezpochybnitelnou přízní těch, kteří během jeho života vládli?

Ekonomická teorie může na tuto otázku pomoci odpovědět několika způsoby. Předně takzvanou teorií superhvězd. Gott byl bezesporu výjimečně talentovaný. A výjimečný talent je vzácný, a proto je drahý. Proto jsou ostatní, diváci, ti méně talentovaní, ochotni zaplatit v souhrnu velkou sumu, aby jej viděli v akci nebo aby měli jeho desku doma.

Výraz „v souhrnu“ z předešlé věty je přitom podstatný. Dokud lidé nevynalezli gramofon, měla každá významná operní scéna místní hvězdu. „Souhrn“ tehdy představovali jen obyvatelé jednoho města a okolí. Jakmile hvězda vyrazila „za humna“, lesk poztrácela.

Gott tvořil převážně před nástupem sociálních sítí a platforem typu YouTube. Dobové technologie, například gramofon, magnetofon, rozhlas či televize, šířily jeho talent zejména v tuzemsku a do zemí sousedících s Československem, resp. Českem; pak, dále od našich hranic, intenzita šíření jeho talentu slábla.

Svět totiž je, bohužel, přirozeně a pochopitelně nespravedlivý. Moshe Adler v článku Stardom and Talent proto dokonce odmítá, že by superhvězdný status zrcadlil výjimečný talent. Davy umělců či sportovců disponují dostatečnými předpoklady, aby superhvězdně zazářily a znal je celý svět. Podaří se to jen zlomku z nich.

Ty „jinak snesitelné podmínky pro zaměstnavatele“ představuje třeba v Hollywoodu angličtina. Angličtina rodilého mluvčího.

Ne, američtí či britští zpěváci nejsou v takové míře talentovanější než zpěváci z jiných zemí, zato mluví „světovým jazykem“, mluví anglicky.

Vzácný vlastně není výjimečný talent sám o době. Vzácný je výjimečný talent jen tehdy, když se jej podaří prokázat.

Kdyby Gott zpíval od počátku anglicky, působil v anglosaském světě a měl tolik štěstí jako Beatles, byla by z něj globální superhvězda. Odešel člověk, po němž prostě vzniklou „mezeru na trhu“ zaplnit jen tak nelze, uzavírá Kovanda.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Blíží se sezóna karnevalů. Ten nejbláznivější vypukne už za měsíc u našich sousedů

Blíží se sezóna karnevalů. Ten nejbláznivější vypukne...

Malebné Saint Tropez: Vydejte se do domova filmových četníků

Hledáte ideální místo, kde se na podzim ohřát? Zkuste...

O podzimních eurovíkendech si můžete užívat Paříž...

Ze země až do oblak: Ve Švýcarsku zažijete opravdový...

Nepál není jen Mount Everest: Navštivte duši této nádherné...

Zavřít reklamu