Češi nakupují stále s gustem. Brzy ale přijde ochlazení

Domácí 10. října 2019 | 04:01 — Ilona Cílková
Češi stále nakupují s gustem, od elektroniky po potraviny. Jejich útraty táhnou ekonomiku, ochlazení přijde příští rok. Již teď ale všechny klíčové segmenty vykazují znatelný pokles.
Zatím se Češi v nakupování nijak neomezují / Shutterstock

Prakticky všechny klíčové segmenty maloobchodu vykázaly v srpnu citelnou ztrátu meziroční dynamiky v porovnání se situací v červenci. Jednou z mála výjimek je segment ubytování. Zvláště markantní je ztráta dynamiky v motoristickém segmentu.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy se však jedná do značné míry pouze o efekt kalendářních vlivů. Po očištění o kalendářní vlivy rostl maloobchod v srpnu solidním meziročním tempem 4,6 procenta, tedy úplně stejně jako po očištění v červenci. Zatímco letošní červenec měl o dva pracovní dny více než ten loňský, letošní srpen měl naopak o jeden pracovní den méně než srpen loňský.

Maloobchodní tržby tak stále vykazují solidní úroveň a prokazují, že spotřeba domácností letos je a bude klíčovým tahounem celé ekonomiky. Růst maloobchodu je poháněn vzestupem reálných mezd, tedy kupní síly obyvatelstva, která letos vzroste o zhruba čtyři procenta.

Spotřebitelé mají stále docela dobrou náladu, což plyne z konjunkturálních šetření ČSÚ, byť jsou si v jisté a rostoucí míře vědomi možných rizik. Míra úspor domácností je za letošní první pololetí přece jenom o něco výše než ve stejném období loňska i předloňska, za čímž je alespoň zčásti právě i opatrnostní spoření.

Dokud ale trh práce nezačne vykazovat znatelnější známky slábnutí, spotřebitelský optimismus Čechů zůstane na poměrně vysoké úrovni.

K obratu na trhu práce dochází zřejmě právě v těchto měsících, neboť v září došlo k nejvýraznějšímu poklesu počtu volných pracovních míst za poslední léta. Další měsíce potvrdí, zda šlo o pouhé zakolísání, nebo zda přehřátý trh práce opravdu soustavněji ochlazuje.

V příštím roce by každopádně měla míra nezaměstnanosti stoupnout z letošní očekávané úrovně 2,8 procenta na 3,3 procenta, což pochopitelně dolehne i na spotřebitelský apetýt. Maloobchod by za celý letošek měl přidat 4,5 procenta, v příštím roce však poroste již tempem jen přibližně polovičním.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Úchvatná místa Krkonoš, která letos určitě musíte vidět

Úchvatná místa Krkonoš, která letos určitě musíte vidět

Pozoruhodné Japonsko. Co všechno jste možná netušili o Zemi...

Poznejte polský Hollywood. Město s poněkud temnou minulostí

Nejkrásnější letoviska severní Itálie, která si zamilujete...

Pastva pro oči. Evropská Niagara nabízí dechberoucí...

Jedinečné místo v Chorvatsku, které vás dostane hned...

Zavřít reklamu