Šidí se vesele dál. Kteří prodejci dostali nejvyšší pokuty?

Domácí 19. září 2018 | 04:01 — Ilona Cílková
Posezónní výprodej zboží nebo akční ceny v nabídkách supermarketů jsou velkým lákadlem pro mnoho českých spotřebitelů. Česká obchodní inspekce průběžně monitoruje dodržování zákona o ochraně spotřebitele, který mimo jiné upravuje poctivost prodeje výrobků.
Nesprávné ceny objeví spotřebitel až po zaplacení u pokladny / Depositphotos

Ve 2. čtvrtletí 2018 provedla 1 308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve více než 50 procentech. „Jednotlivé inspektoráty ČOI často využívají při kontrolní činnosti podněty od spotřebitelů, kteří se setkávají v rámci slevových akcí s nesprávným účtováním cen výrobků. Zpravidla jsou účtovány ceny vyšší, než jsou ceny deklarované. Mnohdy také není spotřebitel seznámen s výší ceny po slevě vůbec,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný. 

Česká obchodní inspekce uskutečnila v období od 1. dubna do 30. června 2018 kontrolní akci zaměřenou na nabídku a prodej zboží za akční ceny a zboží ze sezónních slev. Na celém území České republiky provedla 1 308 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 679 případech, tj. 51,9 %.  

  • V 304 případech prodejci nedodrželi poctivost prodeje výrobků a služeb, jednalo se např. o nesprávné účtování cen.
  • V 217 případech prodávající neinformoval v souladu s cenovými předpisy spotřebitele o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12), při porušení tohoto paragrafu šlo často o případy, kdy spotřebitel nebyl seznámen s konečnou cenou
  • V 76 případech nevydal prodejce doklad o zakoupení výrobku (§ 16).

Další porušení právních předpisů inspektoři zjistili ve 49 případech. Z toho ve vyšším počtu zaznamenali porušení zákona č. 22/1997 Sb., a to v 38 případech, kdy kontrolované osoby nezabránily distribuci stanovených výrobků nesplňujících příslušné požadavky (nejčastěji se jednalo o absenci označení CE na výrobcích, v dalších případech chyběly v průvodní dokumentaci bezpečnostní, identifikační a jiné důležité informace o výrobku v českém jazyce, např. hračky, balonky). 

Česká obchodní inspekce uložila v tomto období 575 pokut v celkové výši 9 595 500 Kč. Nejvyšší pokuty byly uloženy společnosti Ahold v celkové výši 2 485 000 Kč (celkem 5 pokut, kdy nejvyšší činila 1 700 000 Kč). Dalších 9 pokut v celkové výši 2 090 000 Kč byly uděleny společnosti Penny Market a 4 pokuty v celkové výši 970 000 Kč společnosti Tesco.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Poznejte hlavní město Slezska a jeho okolí. Nabízí nejstarší muzeum střední Evropy, kulturu i sport

Poznejte hlavní město Slezska a jeho okolí. Nabízí...

Cizinky v Dubaji: Pravidla, která se vyplatí dodržovat a čemu...

Ze zasněženého Česka rovnou na vyhřáté pláže. Teď je...

Říční plavby Evropou se stávají obrovským hitem...

Stonehenge má menšího bratříčka. Kdo postavil tajemný,...

Toužíte po šlechtickém titulu? Navštivte některý z...

Zavřít reklamu