Chuť Čechů cestovat je rekordní. Útokem berou zejména Turecko, důvody jsou jasné

Domácí 31. prosince 2018 | 04:05 — Ilona Cílková
Čtvrtina českých domácností si letos nemohla dopřát ani týdenní dovolenou, i tak ale tržby cestovek jsou a budou rekordní. Chuť Čechů cestovat bude v příštím roce rekordní, očekávají cestovní kanceláře.
Turecká lira se drží blízko rekordních minim vůči české koruně / Shutterstock

Trh se zájezdy by mohl vzrůst v řádu jednotek procent, většina destinací zdraží. Mezi nejoblíbenějšími destinacemi by podle cestovních kanceláří měl růst zájem především o Turecko, které má nejlepší poměr ceny a kvality. 

V právě končícím roce 2018 zamířilo na dovolenou sedm z deseti Čechů, přičemž ovšem jen pětina z nich si ji nechala zařídit od cestovní kanceláře. Za dovolenou letos v průměru utratili 21 788 korun, o tisícovku více než před rokem. Vyplývá to z letošního průzkumu agentury Nielsen Admosphere.

Na dovolenou si přitom půjčují jen tři procenta Čechů, vyplývá z průzkumu. Brát si úvěr na dovolenou je z ekonomického hlediska holý nesmysl. Nicméně některé domácnosti se opravdu nacházejí pod tlakem svých známých nebo pod tlakem sociálních sítí, na které se s oblibou věší fotografie právě z dovolených.

Domácností, které si dovolenou nemohou dovolit, přitom není vůbec málo. V roce 2017 si dovolenou muselo odpustit 27,3 procenta českých domácností, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu. Přesně taková část z nich si nemohla dovolit ani týdenní dovolenou mimo domov, ani tedy nutně ně u moře nebo v zahraničí!

Zatímco tedy většina Čechů díky ekonomické prosperitě registruje nárůst své mzdy a už  nyní plánuje na rok 2019 ještě nákladnější dovolenou než letos, zhruba čtvrtina domácností si ji letos ani příští rok dopřát moci nebude. Naštěstí jen zlomek z nich si na dovolenou bere úvěr, leckdy totiž za lichvářský úrok. Čísla o růstu výdajů Čechů za dovolené je třeba brát v širším kontextu celkové rozpočtové situace tuzemských domácností, která zase až tak optimistická není.

Mezi dovolenkáři je „hitem“ Turecko. Některé cestovní kanceláře uváděly v letošní sezóně rekordní nárůst zájmu o zájezdy právě do této destinace. Jedna z cestovních kanceláří se například pochlubila nárůstem počtu prodaných zájezdů do Turecka o 900 procent.

Turecko bylo letos pro Čechy atraktivnější kvůli tamní měnové krizi. Turecká lira se v létě propadla na historicky nejslabší úroveň vůči české koruně. V srpnu se prodávala dokonce za méně než 3,30 koruny. Ještě začátkem roku 2015 přitom jedna lira vyšla na více než 10,50 koruny. Podle tureckého statistického úřadu vyšlo tehdy, v lednu 2015, pivo v průměru na 5,10 turecké liry. Čech za něj v přepočtu zaplatil zhruba 53,50 koruny. Letos v červenci stálo pivo v Turecku průměrně 8,60 liry. Oproti lednu 2015 tedy v tureckých lirách zdražilo o bezmála sedmdesát procent. Čecha však letos v létě vyšlo v přepočtu na méně než 32 korun, tedy o čtyřicet procent levněji.

Ačkoli inflace v Turecku je značná, což částečně smazává výhodu oslabené měny, turecká lira se stále drží blízko rekordních minim vůči české koruně. Aktuálně se prodává za 4,26 koruny. Turecko tedy opravdu i z tohoto důvodu zůstane atraktivní destinací i v roce 2019.

Komentáře
Reklama
Reklama

Mohli jste přehlédnout

Zamilovaná herečka Patricie Solaříková si užívá zimních radovánek v Rakousku

Leden je ideální čas pro první výsev některých zahradních...

Máte po babičce příbory z alpaky? Stačí pár účinných, a...

Připravte si kvašené zelí. Zásobárnu vitaminů na celou...

Ucpal se vám odpad? Zkuste tyto osvědčené pomocníky

Máte na zahradě bílou peřinu? Pak se radujte, protože...

Máte pejska? Pak nezapomínejte na důkladnou péči o jeho...

Zavřít reklamu